آربروسک

آربروسک

عجایب علمی و پدیده های غیر طبیعی
آربروسک

آربروسک

عجایب علمی و پدیده های غیر طبیعی

مجسمه زئوس ،عجایب هفتگانه


عجایب هفتگانه جهان از دیرباز برای علاقه مندان به تاریخ از اهمیت خاصی برخوردار هستند. قبلا یکی از عجایب هفتگانه دوران باستان به نام مقبره ماسولوس واقع در ترکیه را معرفی کردیم. در این مطلب نیز با یکی دیگر از این عجایب دوران باستان آشنا خواهیم شد.  
مجسمه زئوس بعنوان یکی از عجایب ساخته دست بشر در لیست عجایب هفتگانه قدیم، توجه بسیاری از جهانگردان را به خود جلب کرده است. ولی افسوس اثری از این مجسمه با شکوه بر جا نمانده. درباره این مجسمه اینگونه میگویند که:

این مجسمه توسط پیکر تراش یونانی فیدیاس در 432 قبل از میلاد ساخته و در معبدی که آن‌هم به این خدا (زئوس) تعلق داشت قرار داده شد.

مجسمه زئوس با ارتفاعی در حدود 12 متر (39 پا) یکی از عجایب هفتگانه جهان باستان به شمار می آید که هرودوت، مورخ معروف یونانی آن را در فهرست خود آورده است. بنا به گفته ی وی، این مجسمه در 150 کیلومتری غرب آتن و در معبدی در شهر المپیا واقع شده بود.

تختی که مجسمه روی آن قرار گرفته بود 12 متر ارتفاع داشت به طوری که اگر روزی زئوس تصمیم می‌گرفت از جای خود برخیزد سرش به طاق معبد برخورد می‌کرد. این تخت باشکوه از چوب سدار ساخته شده و با عاج، آبنوس، طلا و سنگ‌های گرانبها تزئین شده بود. در دست راست زئوس مجسمه کوچکی از نایک تاج‌دار، الهه بال‌دار پیروزی یونان باستان و در دست چپ او عصای سلطنتی از جنس طلای ناب و عقابی برفراز آن نشسته قرار گرفته بود. این‌که حقیقتا برای این اثر شگفت انگیز چه اتفاقی رخ داده محل بحث و جدل‌های فراوانی است. گروهی معتقدند مجسمه به کنستانتینوپل یا همان قسطنطنیه یا استانبول امروزی برده شد جایی که در آتش سوزی سال 475 از بین رفت. یا اینکه مجسمه و معبد هردو در حادثه حریقی که در 425 رخ داد نابود شدند.
برای خواندن ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد