آربروسک

آربروسک

عجایب علمی و پدیده های غیر طبیعی
آربروسک

آربروسک

عجایب علمی و پدیده های غیر طبیعی

کیهان در حال انبساط است

یک تحقیق جدید که توسط داده های جمع آوری شده با تلسکوپ هابل به دست آمده، نشان می دهد که جهان هستی از آنچه ما تصور می کنیم سریع تر در حال انبساط است.

 تلسکوپ هابل ناسا به ثبت تصاویر خارق العاده از فضا مشهور است و یک تیم تحقیقاتی با رهبری برنده جایزه نوبل آدام ریس، توانسته به کمک این تصاویر و داده ها، نرخ انبساط جهان را محاسبه کند. این تیم از محاسباتش این نتیجه را گرفته که سرعت انبساط جهان احتمالاً 9 درصد از آنچه پیش تر محاسبه شده، سریع تر است. 

بهتر است بدانید که انبساط جهان به معنی افزایش فاصله ی متریک بین اجسام جهان با گذشت زمان است. این انبساط به صورت درونی رخ می دهد، یعنی به فاصله ی نسبی بین اجزای جهان برمی‌ گردد، و به معنی حرکت اجسام به سمت فضای بیرون نیست.

 اما برای محاسبه نرخ انبساط جهان که به عنوان ثابت هابل شناخته می شود، این تیم حرکات 2400 ستاره و 300 ابر نواختر را مورد بررسی قرار داد که این اندازه گیری های دقیق، مقدار 73.2 کیلومتر در ثانیه در مگاپارسک را برای ثابت هابل تعیین کرد.

 جالب است بدانید که با این نرخ انبساط، انتظار می رود که فاصله بین اجرام کیهانی در 9.8 میلیارد سال آینده دو برابر فاصله کنونی آن ها شود.

 البته هنوز برای اینکه محققان و دانشمندان بتوانند بر سر ثابت هابل به دست آمده به توافق برسند، زود است و نیاز به بررسی و مطالعه موارد مختلفی است که ممکن است در آن تاثیر گذار باشند. یکی از آن موارد؛ مبحث انرژی تاریک است. انرژی تاریک نوع مرموز و ناشناخته‌ ای از انرژی است که همه ی فضا را در بر می ‌گیرد و سرعت انبساط جهان را افزایش می دهد. بنابراین باید منتظر باشیم تا مطالعات دقیق تر نشان دهند که جهان واقعاً با چه سرعتی در حال انبساط است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد